10. okt. 2013

Felina.

Breaking bad spoiler. Jeg faldt over en diskussion om, hvorfor det sidste afsnit hedder felina. Om det er et anagram for "Feleena", som med lidt kunstnerisk frihed bliver til 'finale'. Eller om det har noget med dette nummer at gøre:


denne sang - jeg kan ikke finde ud af at uploade videoen, men så frister den heller ikke folk som ikke har set slutningen endnu.

Selv om jeg inderst inde virkelig gerne vil have, at hele serien skulle have været planlagt, fra start til slut, så tror jeg nærmere at det er en kombination af Gilligans genialitet og så ekstrem overanalysering. At serien ikke har været skrevet færdig fra start, siger også lidt om, hvor fantastisk dygtige forfatterne er, som hvis den havde været skrevet færdig. Jeg er stor fan af de små hints og referencer der i Breaking Bad, men jeg tror ikke på sammenhængen mellem de meget tidlige afsnit og de sidste afsnit. Jeg tror dog, at de sidste par afsnit har været planlagt ned til hver en detalje, f.eks. med denne sang, som jeg linkede til først. Selvom der måske går over-analyserende-freudiansk-dansk-gymnasielærer i den, kan jeg godt se ligheden mellem sangens tekst, (..om dette begær for Felina, som han bare må have. Smerten i hjertet gør mere ondt end et skud), fungerer som et fint metafor for Walts udvikling.
Hans personudvikling er en helt anden sag. Walter White og Jessie Pinkman (hans partner), går igennem den vildeste udvikling rent personkarakteristik. Fra en ganske almindelig gymnasielærer, som har familien i første prioritet udvikler han sig til et egocentrisk forbrydermonster. Det er voldsomt interessant at følge. Ens sympati og støtte for den syge gymnasielærer forsætter, selvom han nu har flere lig bag sig. Dét er fantastisk. 
Tilbage til nørderiet. Gilligan har efterfølgende indrømmet, at de ikke anede, hvordan Walt skulle ende med at bruge det maskingevær som han fik i begyndelsen af sæson fem, før til sidst. Jeg tror, at der har været planlagt nogle store linjer fra start, men i sidste ende har forfatterne været ekstremt grundige og ekstrem dygtige, for de små detaljer vi er blevet imponeret af, tror jeg har været mere eller mindre spontane.

Nå, dette her var bare mere interessant end at læse gruppeudvikling i psykolog. Come on, har vi ikke alle haft om det i folkeskolen? Vi har så brugt tre uger på det, og er nu blevet bekræftet i vores teorier fra folkeskolen. Yes! Next up, skal jeg læse om seksualitet og følelser. Det er lige mig! Skide spændende. Vi skal lave et kreativt produkt ud af det. Nogle af holdene skal male deres seksualitet - på mit hold laver vi en dans. Oh yesh, du læste rigtigt. En dans. Det bliver skide spændende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar