25. jul. 2013

Only god forgives

Jeg var i biffeliffen med Mr. M for et par uger siden. Jeg havde fået nogle biografbilletter igennem arbejdet, og hver gang det sker, hiver jeg Mr. M under armen. Denne gang måtte jeg vælge film. 

Only god forgives har fået virkelig mange forskellige anmeldelser og reaktioner. "i 30 minutter ser man på Ryan Gosling, som ikke siger noget. De næste 30 minutter ser man en gammel skør asiat, som heller ikke siger noget. De resterende 30 minutter tænker man bare what the fuck sker der" - der var nogle stykker som forlod biografsalen og andre snakkede. Jeg sad ved siden af en voksen fyr og hans far. De tjekkede telefonen og snakkede løs. Jeg hader det! Det kan godt være, at filmen var lidt lang og ikke som Drive, men hvorfor går folk ikke hvis de ikke gider at se den? 

Jeg hader lange film. Jeg hader langsomme film. Denne var begge dele. Men alligevel var jeg ret ambivalent med den. Da vi gik ud derfra kunne jeg ikke finde ud af, hvad jeg egentligt syntes. Mr. M var ikke fan. Resten af aftenen gik med at snakke om den og analysere den. Jeg endte faktisk med at være meget stor fan. Nogle gange tror jeg også bare man forventer, at få en historie. Jeg læste et sted, at folk beklagede sig over den manglende historie. Men hvis Nicolas Winding Refn ville fortælle en historie, havde han fortalt en historie. Han har jo før bevist, at han sagtens kan fortælle en historie. Man har visse forventninger til hvad en film skal være. Men i dette tilfælde, tror jeg, at historien er i baggrunden. Det essentielle ved filmen er vel kunst - eksperimerende og kunst. 
Det er kunst. Den er sindsygt flot, flotte vinkler og vilde scener. I denne film kan jeg godt lide stilheden og minimalismen. Desuden er skuespillet i top, de vinder alle sammen på mig og de virker utrolig overbevisende. Historien i sig selv er lidt tam og man har set den før. Søn/Mor, Morale, Tilgivelse/straf, virkelighed/mareridt. Man skifter imellem virkelighed og hovedpersonens mareridt. Det røde lys i filmen, giver bare prikken over i'et. 

Soundtracket var - ligesom i Drive - mega godt!

Enten elsker man den eller også hader man den. Se traileren, men vil du vide om det er noget for dig, skal du selv se den. 

Har I set den? Hvad synes I?

1 kommentar:

  1. "i 30 minutter ser man på Ryan Gosling, som ikke siger noget. De næste 30 minutter ser man en gammel skør asiat, som heller ikke siger noget. De resterende 30 minutter tænker man bare what the fuck sker der" øv jeg håbede lige at det var sådan filmen faktisk var til jeg så traileren :(
    Men når Ryan Gosling er med, kan den jo kun være god.

    SvarSlet