18. jul. 2013

Prison is like high school with knives.

Jeg kører fængelsestema i hjemmet for tiden. Ikke bogstaveligttalt, men på TV-fronten. I den anledning har Mr. M og jeg tæsket os selv igennem en del serier og film.

Orange is the new Black
Mr. M synes, at denne serie var lidt kedelig og meget henvendt til kvinder. Sex and the city uden designers og cosmopolitans, men i et fængsel med lebber og yoghurt - stadig med en lidt irriterende hovedrolle. Jeg synes, at den var god. Til tider lidt langsom og man kom ikke tæt på karakterne som jeg ellers foretrækker. Men den fangede mig alligevel og der var en masse fine øjeblikke og historier i den.  Jeg kan godt lide temaerne i filmen, kærlighed, morale, seksualitet, loyalitet, familie. Til tider humoristisk og andre gange barsk. Den er perfekt til tømmermændsdage.

OZ
Oz er vist lidt af en klassisker fra 1997. Jeg er stadig kun fem afsnit inde i serien. Afsnittene varer en time og så meget tålmodighed har jeg ikke altid. Den er barsk, karakterne er gennemførte og man er ikke i tvivl om, at de forskellige gangs er fyldt med psykopater, som vil dræbe for et stykke brød eller mindre. Voldligt, blodigt, ondt - men ikke desto mindre godt skuespil, flot filmet og realistiske scener. Universet virker troværdigt, sammenlignet med kvindefængslet i "Orange is the new black". Udover at følge de forskellige bander følger man også fængslet forsøg på, at rehabilitere frem for at straffe. Det er ret interessant at følge. Men tempoet er desværre lidt sløvt til tider.

Rectify
Rectify er skabt af mændene bag "Breaking Bad" - hvis der er en serie jeg er helt fanget af (udover 90210 og skins) er det Breaking Bad. Derfor var denne selvfølgelig et must. 
Daniel Holden har tilbragt de sidste nitten år på dødsgangen. Anklaget for at have slået sin teenagekæreste ihjel. Efter nitten år bliver han frifundet, og skal nu tilbage til livet i det fri. Et lille lokal samfund, en familie og sit teenageværelse. Folk som ikke tror på ens uskyld og medier som jagter en god historie. Den er meget langsom, men netop i denne serie passer tempoet perfekt. Det er rigtig interessant og tankevækkende, hvor hurtigt verden bevæger sig omkring én. Psykologi og retfærdighed er stikordene. Personerne er velfungerende og især Daniel Holden, søsteren og stedbroren er gennemførte. Den egner sig ikke til tømmermænd! 

Kender I andre fængsels-serier? Udover disse tre har jeg set et halvt afsnit af Prison Break... Der er ingen grund til at nævne den serie.

4 kommentarer:

  1. Første sæson af Prison Break var fantastisk. Og så begyndte det ellers lynhurtigt at gå ned ad bakke.

    Jeg tror ikke, jeg kender andre fængselsserier, men der er jo altid verdens bedste film, Shawshank Redemption. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror at prison break var for finpudset (vurderet udfra det halve afsnit jeg så). For pæne mænd og ikke hårdt nok til mig.

      Uh den film skal på listen over fængselsfilm jeg skal se. Sammen med gøgereden og den grønne mil

      Slet
  2. OITNB er virkelig god!! jeg kørte den igennem på to dage og savner en sæson 2 !

    SvarSlet
  3. Den grønne mil er fantastisk

    SvarSlet